BYD Yangwang u9 Xtreme - cea mai rapida masina de serie din lume
BYD Yangwang u9 Xtreme - cea mai rapida masina de serie din lume

BYD Yangwang u9 Xtreme – cea mai rapida masina de serie din lume

22 septembrie 2025
0 Comentarii

BYD Yangwang U9 Xtreme – noua legendă a vitezei

Compania chineză BYD, cunoscută până de curând în special pentru vehicule electrice de masă, a pătruns în zona de hypercar cu propriul brand de lux, Yangwang. La mijlocul lui 2025, Yangwang a dezvăluit modelul U9 Xtreme (sau U9X), care nu este doar un exerciţiu de imagine — a devenit oficial cea mai rapidă maşină de serie din lume.


Ce recorduri s-au doborât

  1. Record EV
    În data de 8 august 2025, versiunea „Track Edition” a lui Yangwang U9 a atins viteza de 472,41 km/h pe pista de testare ATP Papenburg, în Germania, stabilind un nou record mondial pentru vehicule electrice.

  2. Record absolut pentru maşini de serie
    Pe 14 septembrie 2025, U9 Xtreme a atins 496,22 km/h (echivalentul a ~308,3 mph) în acelaşi loc, devenind astfel cea mai rapidă maşină de serie din lume, inclusiv din categoriile cu motoare convenţionale pe benzină sau diesel. 
    Acest record îi ia coroana vechii performante de la Bugatti Chiron Super Sport 300+, care avea ~490,48 km/h.


Cum s-a făcut asta: tehnologie şi provocări

Ca să înţeleagă cum BYD a reuşit, iată câteva elemente-cheie:

  • Platformă de înaltă tensiune (1200V): U9 Xtreme foloseşte o arhitectură electrică ultra-înalt-voltaj, semnificativ peste multe EV-uri de mari performanţe de pe piaţă, ceea ce ajută la livrarea de putere mai mare şi reducerea pierderilor.

  • Patru motoare electrice: Pentru Xtreme, fiecare roată este propriu motor, iar sistemul combinat dezvoltă peste 3000 de cai putere (∼2.959 PS) şi un raport putere/masă extrem de ridicat.

  • Baterie Blade LFP cu performanţe ridicate: BYD a folosit tehnologia lor de baterie tip „Blade” din fier-fosfat (Lithium Iron Phosphate), cu rate de descărcare ridicate (30C) pentru versiunea Xtreme. Aceasta îi permite să furnizeze curent mare într-un mod stabil.

  • Suspensie şi anvelope speciale: Suspensia DiSus-X este ajustată pentru condiţii extreme de viteză, iar anvelopele sunt semi-slick, adaptate pentru stabilitate la viteze fabulos de mari.

  • Management termic: La viteze atât de mari, disiparea căldurii devine una dintre cele mai mari provocări — pentru motoare, baterie, dar şi componente aerodinamice. BYD a optimizat sistemele de răcire şi management termic pentru condiţii extreme.


Importanţa şi implicaţiile

Câteva perspective despre ce înseamnă acest record:

  • Demonstratie de forţă tehnologică: BYD nu mai este doar un producător de EV-uri accesibile, ci e capabil să concureze şi să depăşească branduri de super-maşini. E un semn că tehnologia electrică urcă spre direcţii în care mulţi nu sperau că poate ajunge atât de rapid.

  • Schimbarea paradigmei: Pentru mult timp, maşinile cu motoare cu ardere internă (ICE) erau cele care dominau extremele de viteză. Acum un EV a trecut dincolo de toate acestea. Electricitatea, după decenii de scepticism privind performanţa în extreme, îşi dovedeşte potenţialul într-o zonă unde conta mult inertia, pierderile, răcirea etc.

  • Provocări practice: Viteza asta nu înseamnă neapărat ceva ce se poate folosi zi de zi — e nevoie de infrastructură adecvată, de anvelope rezistente, de întreţinere riguroasă, de siguranţă extremă. Cei 30 de exemplare promise probabil vor fi foarte costisitoare şi destinate entuziaştilor sau colecţionarilor.

  • Tranziţia către mobilitate sustenabilă: Recordul vine cu emisii zero la utilizare, ceea ce subliniază avantajul EV-urilor nu doar pentru oraşe sau pentru echilibrul de mediu, ci şi în performanţă pură.


Posibile limitări / ceea ce nu spun cifrele

  • Recordul este atins într-un cadru de test (pistă specială), nu pe drum public, deci condiţii controlate, optimizate. Asta e normal pentru recorduri, dar e bine să diferenţiem.

  • Se spune că producţia va fi limitată la 30 de unităţi la nivel global. Prin urmare, nu e o maşină pentru mase.

  • Costurile, fiabilitatea la utilizare (în special la viteze mari), tensiunea pe componente (baterie, motoare, sistem de răcire) — toate sunt zone în care nu există încă date pe termen lung.


Concluzie

Performanţa atinsă de BYD Yangwang U9 Xtreme reprezintă un punct de cotitură:

  • pentru industria auto electrică – se arată că EV-urile nu sunt doar pentru eficienţă, oraş, autonomie, ci pot domina şi extremele performanţei;

  • pentru BYD – oportunitatea de a-şi consolida imaginea globală, nu doar ca producător de volum, ci ca inovator de top;

  • pentru clienţi – speranţa că tehnologiile dezvoltate pentru aceste hypercaruri vor coborî, treptat, spre modelele mai accesibile, aducând beneficii la nivel de autonomie, putere, siguranţă.

  • Video complet: The World’s Fastest Car – 496 kmh / 308mph – Yangwang U9 Xtreme

 

Blog AUTOFLUX – https://autoflux.ro/blog/

Foto: TopGear

Video Youtube: YouCar

Adaugă comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ești un vânzător profesionist? Înscrie-te în platformă acum!

Toate mașinile se regăsesc pe AutoFlux
netopia