Mai mulți parlamentari au inițiat un proiect de lege care vizează șoferii tineri (sub 21 de ani) sau cu permis de conducere obținut de mai puțin de 1 an.
Scopul este reducerea accidentelor rutiere grave cauzate de lipsa de experiență, combinată cu utilizarea unor vehicule cu performanțe peste capacitățile de control ale unor șoferi noi.
Statisticile recente arată că tinerii șoferi sunt implicați într-un procent semnificativ al accidentelor grave. De exemplu, în 2023, din cele 4.526 de accidente rutiere grave, 781 (~17%) au fost cauzate de șoferi de până la 22 de ani; în 2024, proporția a rămas ridicată (~16,5%).
100 cai putere (CP) pentru autoturismele clasice, de cei sub 21 de ani sau cu permis de mai puțin de un an.
75 kilowați (kW) pentru vehiculele electrice în aceeași categorie de șoferi.
Propunerea vizează șoferii care au permisul de conducere de mai puțin de 1 an sau care nu au împlinit 21 de ani.
În unele variante de proiect, se discută și de șoferi cu permis de mai puțin de doi ani, dar principala propunere depusă în Senat se concentrează pe primul an.
Propunerea legislativă include şi creșterea numărului de ore de pregătire atât teoretică, cât și practică, pentru candidații la permis. De exemplu, teoria ar urma să crească de la 20-30 de ore la 25, iar practica/examenul traseu de la 35-30 de ore la ~45 de ore.
S-au propus și excepții: dacă în mașină se află un șofer experimentat (unul care are permisiunea de conducere de peste 10 ani pentru aceeași categorie) sau dacă vehiculul este folosit în scop profesional și poate fi demonstrat printr-un contract de muncă etc.
Probabilă reducere a numărului de accidente grave provocate de șoferi noi care depășesc limitele de control, legate de viteză sau de puterea vehiculului.
Îmbunătățirea pregătirii șoferilor prin mai multe ore de instruire teoretică și practică.
Aliniere cu tendinţe din alte state europene care au deja sau analizează reglementări similare pentru șoferii începători.
Restricționarea semnificativă a alegerii vehiculului pentru cei care au permis nou. Unii susțin că mai bine decât limitarea puterii ar fi educația, controlul comportamental și sancțiunile clare.
Posibile efecte economice, cum ar fi scăderea valorii unor autoturisme sau necesitatea de a avea două mașini în familie dacă mașina actuală depășește cei 100 CP.
Întrebări legate de cum se va realiza controlul (verificarea puterii motorului, modificări ale autoturismelor, fraude etc.).
Propunerea a fost adoptată tacit de Senat, ceea ce înseamnă că, nefiind respinsă sau discutată formal, a trecut la Camera Deputaților pentru decizie.
Dacă va fi adoptată definitiv, legea ar putea intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial, cu un termen de grație pentru punerea în aplicare și eventual ajustare a regulamentelor de aplicare.
Crezi ca aceasta lege va reduce numarul de accidente in randul tinerilor?
Echipa Autoflux
Foto: https: wsupercars.com /
#autoflux #autoflux.ro #fyp #masini #anunturi
Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența de navigare, pentru a vă prezenta conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul nostru. Făcând clic pe „Acceptă”, acceptați utilizarea cookie-urilor.