Plimbare pe faleză, lângă Cazinoul din Constanța
Plimbare pe faleză, lângă Cazinoul din Constanța

Plimbare pe faleză, lângă Cazinoul din Constanța

22 iulie 2025
0 Comentarii

Plimbare pe faleză, lângă Cazinoul din Constanța, cu un automobil NAG (Nationale Automobil-Gesellschaft). Începutul secolului XX.

Ce este NAG?
Un simbol uitat al pionieratului auto german

În istoria bogată a industriei auto germane, marile nume precum Mercedes-Benz, BMW sau Audi domină poveștile și cronologiile. Însă, cu mult înainte ca aceste branduri să devină celebre, o companie numită NAG – Nationale Automobil-Gesellschaft punea bazele producției de automobile în Germania imperială. Astăzi, NAG este aproape uitată, dar moștenirea sa merită redescoperită.

O scurtă incursiune în istorie

NAG a fost fondată în 1901, la Berlin, ca o divizie auto a companiei Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft (AEG), una dintre cele mai importante firme electrice ale vremii. Inițial, NAG a produs mașini sub licență belgiană (Systeme Lohner-Porsche), dar a început rapid să dezvolte propriile modele, caracterizate prin robustețe și inginerie de calitate.

Primele modele NAG – între eleganță și performanță

Unul dintre cele mai cunoscute modele timpurii a fost NAG Typ C 4.5, un automobil de lux echipat cu un motor de 4.5 litri în 4 cilindri, capabil să atingă viteze impresionante pentru acea perioadă (aproximativ 80 km/h). Caroseria sa elegantă și construcția solidă îl făceau preferat de clienții cu pretenții din aristocrație și industrie.

Un alt model important a fost NAG B2, cu un motor de 2.5 litri și tehnologie avansată pentru anii 1910. Acesta a fost și unul dintre primele vehicule germane folosite ca taxiuri în marile orașe.

Inovații și contribuții tehnice

NAG s-a remarcat nu doar prin producția de mașini de lux, ci și prin dezvoltarea unor tehnologii noi. Printre acestea se numără transmisii îmbunătățite, sisteme de aprindere fiabile și o atenție specială pentru confortul pasagerilor – o raritate la începutul secolului XX.

Compania a produs și vehicule comerciale, camioane și chiar autobuze, jucând un rol important în motorizarea infrastructurii urbane din Germania.

Fuziuni și declin

În anii 1920, NAG a fuzionat cu Presto și apoi a intrat într-o perioadă de declin, parțial din cauza crizei economice globale și a creșterii concurenței din partea altor producători germani. În cele din urmă, în 1934, activitatea de producție auto a fost încheiată, iar marca NAG a dispărut din peisajul auto german.

Moștenirea NAG

Chiar dacă puțini își mai amintesc astăzi de NAG, marca rămâne un simbol al epocii de aur a pionieratului auto. Vehiculele sale – rare, dar prețuite de colecționari – sunt o mărturie a unei perioade în care fiecare automobil era o operă de artă inginerească.

Într-o lume auto dominată de tehnologia modernă și producția în masă, NAG ne amintește de vremurile în care mașinile erau construite manual, cu migală și pasiune.

Sursă foto: Pagina de FB: Istorie si civilizatie

Adaugă comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ești un vânzător profesionist? Înscrie-te în platformă acum!

Toate mașinile se regăsesc pe AutoFlux
netopia