Plimbare pe faleză, lângă Cazinoul din Constanța, cu un automobil NAG (Nationale Automobil-Gesellschaft). Începutul secolului XX.
Ce este NAG?
Un simbol uitat al pionieratului auto german
În istoria bogată a industriei auto germane, marile nume precum Mercedes-Benz, BMW sau Audi domină poveștile și cronologiile. Însă, cu mult înainte ca aceste branduri să devină celebre, o companie numită NAG – Nationale Automobil-Gesellschaft punea bazele producției de automobile în Germania imperială. Astăzi, NAG este aproape uitată, dar moștenirea sa merită redescoperită.
O scurtă incursiune în istorie
NAG a fost fondată în 1901, la Berlin, ca o divizie auto a companiei Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft (AEG), una dintre cele mai importante firme electrice ale vremii. Inițial, NAG a produs mașini sub licență belgiană (Systeme Lohner-Porsche), dar a început rapid să dezvolte propriile modele, caracterizate prin robustețe și inginerie de calitate.
Primele modele NAG – între eleganță și performanță
Unul dintre cele mai cunoscute modele timpurii a fost NAG Typ C 4.5, un automobil de lux echipat cu un motor de 4.5 litri în 4 cilindri, capabil să atingă viteze impresionante pentru acea perioadă (aproximativ 80 km/h). Caroseria sa elegantă și construcția solidă îl făceau preferat de clienții cu pretenții din aristocrație și industrie.
Un alt model important a fost NAG B2, cu un motor de 2.5 litri și tehnologie avansată pentru anii 1910. Acesta a fost și unul dintre primele vehicule germane folosite ca taxiuri în marile orașe.
Inovații și contribuții tehnice
NAG s-a remarcat nu doar prin producția de mașini de lux, ci și prin dezvoltarea unor tehnologii noi. Printre acestea se numără transmisii îmbunătățite, sisteme de aprindere fiabile și o atenție specială pentru confortul pasagerilor – o raritate la începutul secolului XX.
Compania a produs și vehicule comerciale, camioane și chiar autobuze, jucând un rol important în motorizarea infrastructurii urbane din Germania.
Fuziuni și declin
În anii 1920, NAG a fuzionat cu Presto și apoi a intrat într-o perioadă de declin, parțial din cauza crizei economice globale și a creșterii concurenței din partea altor producători germani. În cele din urmă, în 1934, activitatea de producție auto a fost încheiată, iar marca NAG a dispărut din peisajul auto german.
Moștenirea NAG
Chiar dacă puțini își mai amintesc astăzi de NAG, marca rămâne un simbol al epocii de aur a pionieratului auto. Vehiculele sale – rare, dar prețuite de colecționari – sunt o mărturie a unei perioade în care fiecare automobil era o operă de artă inginerească.
Într-o lume auto dominată de tehnologia modernă și producția în masă, NAG ne amintește de vremurile în care mașinile erau construite manual, cu migală și pasiune.
Sursă foto: Pagina de FB: Istorie si civilizatie
Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența de navigare, pentru a vă prezenta conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul nostru. Făcând clic pe „Acceptă”, acceptați utilizarea cookie-urilor.